EU-rapport avslöjar: Så luras du av flygbolagen...
Mer än hälften av det som flygbolagen kallar "skatter och avgifter" är vanliga driftskostnader och borde därmed inkluderas i biljettpriset. Det visar en färsk EU-rapport om flygbolagens lurendrejeri, uppger Sveriges Television.
Resor Rapporten som SVT tagit del av avslöjar även att skatter och avgifter beskrivs på olika sätt av olika flygbolag, vilket gör det nästan omöjligt att jämföra olika erbjudanden.
"Många bolag erbjuder ett lockande lågt pris i början av beställningen, men till slut blir det totala priset flera hundra procent högre, när "skatter och avgifter", ofta rena driftskostnader, har lagts till", säger Björn Erik Thon vid Norska Konsumentverket och tillägger:
"Ett tecken på att det inte är "riktiga" skatter och avgifter är att biljettpriset är väldigt lågt och en mycket större del består av just skatter och avgifter. Om man radat upp en hel massa avgifter med olika namn som man inte begriper sig på är det heller inte rimligt att utgå från att det är skatter och avgifter."
Kunden får betala allt ifrån "flygplatsavgifter", som betalar flygbolagets personal, och "bränsletillägg", som ska täcka bränslekostnader.
Henrik Hoffmeister, jurist vid Konsumentverket i Sverige, håller med om att det hela är missvisande och kräver skärpning.
"Ett bolag som speglar själva priset mer korrekt kanske verkar dyrare, fast de i slutändan kostar lika mycket. Man ska visa saker och ting för vad de verkligen är", säger han till SVT:s Rapport.
Henrik Hoffmeister tror dock att det kommer att ta sin tid innan ett regelverk är på plats.
"Vi vill ha en lösning som är bra för både konsumenter och branschen", säger han.
Under ett års tid har det EU-finansierade projektet jämfört 281 avgångar, 24 ledande flygbolag och 34 flygplatser över hela Europa. Bland flygbolagen som granskats märks SAS, Skyways, Ryanair, Norwegian, Malmö Aviation, Lufthansa, British Airways och KLM.
Dagens PS
2009-11-04 kl. 15:48
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar